اخبار

گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با فتح دوباره قله فنی کول جنو با ارتفاع 3813متری برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات خود به ثبت رسانید.

گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با فتح دوباره قله فنی کول جنو  با ارتفاع 3813متری برگ زرین دیگری  بر دفتر افتخارات خود به ثبت رسانید.
برنامه بعدی سنگ نوردی است که اطلاعات تکمیلی متعاقباً ارسال می گردد

قله کول جنو (3813 متر)

قله کول جنی (kule jenni) که با نام‌های کول جنون، کوله جنون و کول جنو نیز شناخته می‌شود در جنوب کوهستان اشترانکوه از منطقه کوهستانی زاگرس مرکزی است که در استان لرستان و حد فاصل شهرستان‌های الیگودرز و ازنا و درود واقع شده‌ است.

کول جنو دومین قله فنی ایران و یکی از قلل زاگرس است که ارتفاع آن به 3813 متر میرسد. این قله در نزدیکی روستای کمندان، شهرستان ازنا قرار دارد.

کول جنون کلمهای محلی و به معنی کوه صدادار است. بهمن‌های این منطقه در زمستان بسیار مهیب و خطرناک است و صدای زیادی که به وجود می‌آورد گاهاً تا روستای کمندان هم میرسد و به این دلیل است که این نام را بر آن نهادهاند.

کول در زبان محلی به معنای محل و کول جنون به معنی محل وجود جن است، که از زمان قدیم به خاطر صعبالعبور بودن مسیر و ظاهر خشن قله و کشته‌شدن و سقوط ایلات و عشایر در هنگام عبور از منطقه فوق این نام را بر آن قرار دادند.
کول جنو قله‌ایی صخره‌ایی است که از جانب شمال غرب به قله شاه تخت و از جانب جنوب شرق مسیر خط الراس با کاهش تدریجی ارتفاع به جاده شول آباد می‌رسد که این قسمت شامل قله‌های صخره‌ایی کول‌آب، کول‌خشک، کول‌ممد، کول ‌طول‌له (طویله) و کول‌دیمه می‌شود.
جانپناه "شادوران کامران سلیمانی" در ارتفاع تقریبی 3015 متری و در دامنه‌های شمالی کول جنو ساخته شده‌است که به جانپناه کول‌جنو هم معروف است.
رایج‌ترین مسیر برای رسیدن به قله مسیری است که از روستای کمندان با ارتفاع 2017متر آغاز می‌شود و با گذر از جانپناه کول جنو به قله می‌رسد.

گزارش برنامه

برابر هماهنگی بعمل آمده داوطلبین صعود به قله کول جنو  به اسامی آقایان پردلی ،منتظریانی ،داهیم ،عسکری، لرستانی و کاکایی بوسیله مینی بوس دانشگاه به رانندگی آقای منصوری بعد ازظهر روز چهارشنبه تاریخ 1397/07/11 از ساختمان شماره یک دانشگاه به سمت شهرستان ازنا(استان لرستان) حرکت کردند و از آنجا مسیر روستای کمندان را دنبال کردند نماز مغرب و عشا رادر مسجد آن روستا اقامه نمودند و پس از صرف شام بوسیله مینی بوس مقداری جاده خاکی را پیمودند تا به مرز رودخانه رسیدند.کوهپیمایی در ساعت 21/00  زیر آسمان پرستاره بوسیله دستگاه مسیر یاب شروع گردید پس از عبور از دره های متنوع  که مجهز به جوی وجویبارها بود بالاخره به چشمه ناصر و بدنبال آن به جان پناه رسیدیم با بیتوته کردن در آن جان پناه با طلوع خورشید مسیر را به سمت تیغه و دیواره قله کل جنون ادامه دادیم با توکل به خدا ودست به سنگ شدن و درگیری با سنگ های دیواره در نهایت گروه کوهنوردی توانست بدون مشکلی بر مانع های سر راه غلبه پیدا نماید و قله را در هوایی بسیار مطلوب فتح نماید.مسیر برگشت از راه شصت خدا ادامه دادیم در نهایت ساعت چهارده روز پنج شنبه به مینی بوس دانشگاه رسیدیم پس از استراحت به سمت کرمانشاه حرکت کردیم .برنامه به حمد خدا بدون مشکلی در ساعت 23/00 پنج شنبه در ساختمان شماره یک دانشگاه ختم گردید. 

3
2

8
7
6
5
4

12
11
10
9

19
18
17
16
15
14
13

21
20

23
22

24

چشمه بهادر

۱۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید