اخبار

صعود گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سردترین روز پاییز 1397به کوه الوند

صعود گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سردترین روز پاییز 1397به کوه الوند
برنامه هفته آینده تمرین سنگ نوردی می باشد.در صورت مساعد بودن وضعیت جوی هوا مکان و زمان آن از طریق ارتباط گروهی اعلام می گردد.

رشته کوه الوند : تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب‌شرقی تا جنوب‌غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط‌الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می‌رسد و دارای ۶ قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه‌قاضی ـ یخچال ـ کمرلرزان ـ الوند ـ کلاغ‌لان ـ دائم‌برف و قزل‌ارسلان می‌باشد.

از میان این قله‌ها، «یخچال» نام بلندترین نقطه استان همدان است. قله‌ای به بلندای ۳۵۸۰ متر که در انتهای دره‌ای که «هزار پیچ» نام دارد قد برافراشته است؛ البته که ایستادن بر بلندای این قله برای کوهنوردان مشقت‌های زیادی در پی دارد. بدلیل تابش مایل نور خورشید برفهایش دیرتر ذوب می شود. و اطلاق نام یخچال نیز به همین علت است. اولین برف پائیزی و یا زمستانی این کوه را سفید پوش می کند و حتی در تابستان نیز دارای هوای بسیار سردی است. راه صعود، از طریق دره مرادبیک به چشمه سنگ سفید، و در ادامه به هزارپیچ و سپس به یخچال می رسد.

دره مرادبیگ : بزرگ‌ترین درهٔ کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره در منطقهٔ بسته‌ای قرار دارد و آمد‌و‌شد در آن بسیار اندک بوده‌است. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهای دره است که از طریق درهٔ چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه (یال غربی الوند) امکان مراوده دارد.

گزارش برنامه:

برابر هماهنگی صورت گرفته داوطلبین برنامه صعود به قله یخچال آقایان پردلی ،منتظریانی ،عسکری ، بهرامیان، لرستانی ،دبیری و حسین پردلی توسط مینی بوس دانشگاه به رانندگی آقای منصوری غروب چهارشنبه تاریخ 1397/09/07به سمت همدان حرکت کردند.

بدنبال میزبانی که از سوی مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی همدان جناب آقای دکتر عقلیان مدیر محترم امور حقوقی آن دانشگاه  و همکاران محترم ایشان آقایان نعمتی و بیگلری که از ابتدای ورودی شهر تا مهمانسرا زحمت همراهی این گروه را بعهده داشتند و بستری را فراهم نمودن که کوهنوردان این دانشگاه صرف شام و شب مانی را با آرامشی خاص در مهمانسرای دانشگاه یادشده سپری نمایند کمال تشکر را داریم از خداوند متعال خواستاریم ضمن توفیق روزافزون آن بزرگواران در تمامی عرصه های زندگی موفق و سربلند باشند.

روز بعد پس از اقامه اذان صبح از مهمانسرا به سمت جنوب شهر، دره مراد بیگ حرکت  نمودیم حوالی ساعت هفت صبح روز پنج شنبه شروع کوه پیمایی در دره سفیدپوش یادشده صورت گرفت دمای هوا زیر صفر درجه بود وسطح آب های راکد یخ زده بود بطوری که در زمان عبور عرضی از رودخانه جاری آن دره ، سطح سنگ های بزرگ داخل رودخانه یخ زده بود و مشکل آفرین بود به هرتقدیر با ادامه کوهپیمایی به حجم برفها اضافه می گردید مسیر را تا آبشار کوچک و جان پناه ایزدی در دره مراد بیگ  ادامه دادیم از آنجایی که گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  اولین گروه صعود کننده پس از آخرین بارش برف در آن دره حضور داشتند و حجم برف آنقدر زیاد بود که عبور از دره هزار پیچ گروه را با چالش روبرو می نمود تصمصم بر این گردید پس از جان پناه زنده یاد ایزدی مسیر را به طرف خط الرأس غربی ادامه دهیم و سپس از خط الرأس به سمت شرق مسیر را دنبال کردیم لازم به ذکر می باشد که مسافت تا جان پناه چند کیلومتر اضافه گردید و در ارتفاع با وزش باد و مانع های صخره ای پوشیده از برف و یخ مواجه شدیم ولی برف کوبی آن کمتر بود(تجربه ی بدی نبود)ادامه خط الرأس از سمت غرب به شرق   گروه را پس از شش ساعت به بلندای جان پناه صاحب الزمان(ع) رساند پس از فرود مختصری با درب بسته جان پناه مواجه شدیم که بالاخره درب جان پناه گشوده گردید پس ازشکر گزاری عظمت خداوند یکتا  گرفتن چند تصویر یادگاری و کمی استراحت  وصرف نهار  با توجه به ضیق وقت مسیر بازگشت را از سمت دره هزار پیچ که مملو از برف بود دنبال نمودیم و پس از عبور از چشمه سنگ سفید به دره مراد بیگ رسیدیم و همزمان با اذان مغرب سوار بر مینی بوس شدیم و به سمت کرمانشاه حرکت نمودیم .

الحمداله برنامه بدون مشکلی در ساعت بیست وسه  پنج شنبه تاریخ 1397/09/08در ساختمان دانشگاه خاتمه یافت.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

15
14

17

18

19

 

۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید