اخبار

به مناسبت عید سعید قربان گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صعود به قله سبلان را در دستور کار خود قرار داد.

به مناسبت عید سعید قربان گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صعود به قله سبلان را در دستور کار خود قرار داد.
برنامه بعدی متعاقباً از طریق گروه ارتباطی اطلاع رسانی می گردد.

کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر واقع است. از لحاظ تقسیمات اداری استان اردبیل، این کوه در مرز بین بخش مرکزی شهرستان اردبیل و بخش لاهرود شهرستان مشگین‌شهر واقع می‌باشد. این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی قرار گرفته‌است. برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان به‌طور کلی سه قله معروف دارد، قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و دو قله دیگر آن به هرم و کسری مشهورند. کوه سبلان از مجموعه‌ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده‌است. امتداد آن شرقیغربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند. در جنوب آن کوه بزقوش، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است، کشیده شده‌است.

قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در بلندای ۴۸۱۱ متری قرار دارد، منتهی می‌شود. تمام قله‌های سبلان در همهی ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی هستند.

در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جان‌پناه، سنگی به شکل عقاب قرار دارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده‌است. این قطعه سنگ به شکل عقابی است که نشسته و سر را به سوی شرق چرخانده‌است. در مسیر صعود از یال شرقی (پناهگاه) سنگهایی به شکل روباه، کبوتر کاکلی و شاه و ملکه وجود دارد که در مسیر پرچم‌های راهنما وجود دارند.

تصویر زیر مربوط به صفحه ای از گروه تلگرامی کوهنوردان دانشگاه می باشدکه جهت تصمیم گیری قاطعانه  ثبت نام کوهنوردان دانشگاه صورت گرفته است . بواسطه چنین عملکردی اقدامات بعدی از قبیل تهیه ی خودرو،تهیه اسکان و . . . صورت می گیرد. 

2

لیست اسامی همنوردان صعود به قله سبلان

۱- سیامک پُردلی ۲-نادر منتظریانی ۳-صمصام دبیری ۴- حسین داعی ۵-خلیل عسگری  ۶- دکترنوذر محمدی ۷- محمد داهیم 8_محمدعلی خزاعی ۹-مجید لرستانی ۱۰- آزاده محمودی 11-دکترمرضیه جوکار ۱۲.رسول نعمتی ۱۳_ عابدین زمانی ( همسر شیرین رستمی ) ۱۴-علیرضا حیدری ۱۵-ثریا شهبازی ۱۶-بابک بهرامیان 17-مهدی جباری

آقایان راننده: خلیل منصوری شماره تلفن 09183855936 راننده پیکاب فوتون دانشگاه به شماره پلاک 11 الف 932

                    امید شهسواری شماره تلفن : 09186150731 راننده مینی بوس سفید رنگ با پلاک 78ع947 ایران ۱۹

                    مسعود ناصری  کمک راننده مینی بوس

 خلاصه ای از فعالیت چند روز مشترک در سفر

سفر همنوردان بوسیله مینی بوس کرایه ای و پیکاب دانشگاه تعیین گردیده است.

خانم ها در پیکاب و آقایان در مینی بوس

جهت جلوگیری از اتلاف زمان و رعایت بهداشت سعی بر این است از غذا های رستورانها در مسیر رفت استفاده نگردد.

اول وقت سه شنبه کوله های مربوط به کوهنوردی با روکش (کیسه یا گونی . . .)در محل بار خودرو پیکاب بارگذاری می نماییم . مجموعه ی عصا کوهنوردان بطور جداگانه بسته بندی می گردد . هر کوهنوردی با دمپایی و لباس راحت همراه با ساک محتوی لیوان، قاشق ،بشقاب ،خوارکی بین راهی ،گوشی ،پاور بانک با رعایت نکات بهداشتی سوار بر خودرو معیین شده می گردد.

وعده های غذایی:

صبحانه سه شنبه نان و پنیر و سبزی

ناهار سه شنبه شامی کباب

شام تخم مرغ لازم به یادآوری است در صورت تهیه اسکان در استان اردبیل (مشگین شهر)اقامت چند ساعته را در برنامه داریم

صبحانه چهارشنبه کره ،مربا، پنیر و چای

ناهار چهارشنبه کنسروماهی همراه با خاویار بادمجان

شام چهارشنبه کنسرو لوبیا -در این مکان(پناهگاه) استفاده از چادر کوهنوردی و کیسه خواب و لباس گرم

همنوردان شخصاً  نسبت به تهیه وعده های خوراکی روز پنج شنبه که مصادف با حرکت از پناهگاه اصلی شمال شرقی به ارتفاع 3700 متری تا قله سبلان و بازگشت آن اقدام می نمایند .

از دیگر تجهیزات صعود عصا ، چراغ پیشانی می باشد.

هدف گروه کوه پیمایی دو مرحله ای از شابیل به پناهگاه و صرف زمان در این مکان همراه با استراحت به جهت هم هوایی کوهنوردان و پیش گیری از آسیب های مرتبط به ارتفاع زدگی می باشد.

و اینکه نیاز به همکاری دوستان به شرح ذیل:

دکتر نوذر محمدی:تهیه ی اسکان در استان اردبیل

مجید لرستانی : خرید نان در بسته های 15 عددی در وعد های  . . .

محمدعلی خزاعی :همراه داشتن گازپُر شده-قوری  و کتری

خلیل عسگری : تهیه ی اسکان در زنجان -هماهنگی خودرو

خانم محمودی :  تهیه وعده غذا  سه شنبه

بابک بهرامیان : تدارکات مالی

دکتر جوکار : پزشک گروه (تهیه داروهای احتمالی مورد نیاز)

خانم شهبازی: رزرو اتاق در پناهگاه

-------

 گزارش برنامه صعود به قله سبلان:

سلام با احترام ، به استحضار می رساند طبق برنامه ، زمان بندی و هماهنگی های صورت گرفته کوهنوردان ثبت نام کننده رأس زمان مقرر به وسیله خودروهای تعیین شده به سمت مشکین شهر حرکت کردند و در عصر روز سه شنبه تاریخ 1400/04/29 در ساختمان مدیریت سازمان تأمین اجتماعی آن شهرستان اسکان نمودند و در روز چهارشنبه که مصادف با عید سعید قربان بود پس از اذان ظهر به سمت شابیل عزیمت نمودند .

در منطقه شابیل تعدادی از کوهنوردان تا پناهگاه اصلی شمال شرقی را کوهپیمایی کردند و تعدادی دیگر به وسیله خودرو (لندرور)مسافت یادشده را سپری نمودند اقامت چهارشنبه شب کوهنوردان دانشگاه علوم پزشکی در اتاقهای رزرو شده پناهگاه مذکور بطول انجامید . کوهنوردان یادشده صبح زود پنج شنبه پس از اقامه نمازاول وقت صبح به ستون یک در مسیر صعود جاده پاکوب به صف دیگر عاشقان کوه ملحق شدند . نکته قابل تأمل اینکه هیاهوی صعود کوهنوردان از استان های دیگربه این قله ،  پاسی از شب شنیده می شد بطوریکه صبح زود عملیات صعود  ،در دل تاریکی از مکان پناهگاه ،نقاطی نوارنی پشت سرهم تا خط الرأس منتهی به قله بوسیله چراغ پیشانی کوهنوردان ایجاد شده بود که غیر قابل توصیف می باشد و همه بینندگان را به وجد می آورد .که غیر قابل توصیف می باشد و همه بینندگان را به وجد می آورد .

صعود گروهی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کمتر از چهار ساعت بطول انجامید وحوالی ساعت 09:15 روز پنج شنبه بر بام استان اردبیل قرار گرفتند ازدحام جمعیت شرکت کنندگان بیش از حد تصور بود . پس از شکر گزاری و گرفتن چند تصویر یادگاری دکتر نوذر محمدی عضو گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را در آن سوی دریاچه مشغول شنا کردن در دریاچه سبلان دیدیم.بطوری که از سوی تماشاگران حاضر مورد تشویق قرار گرفت .

سخن کوتاه ،مسیر بازگشت همان مسیر صعود انتخاب گردید و اینکه در قالب دوگروه (سواره و پیاده) از پناهگاه به سمت شابیل حرکت نمودند .به وسیله ی خودروها از راه تبریز مسیر به سمت کرمانشاه دنبال شد نیمه شب در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی زنجان چند ساعتی را اتراق (اطراق) نمودند و به لطف پرورگار برنامه بدون مشکلی حوالی ساعت 15:00 روز جمعه پایان یافت .

این سفر چهار روزه باحمایت مسئولین محترم به وقوع پیوست و یکایک همنوردان به نحوی درفراهم نمودن تسهیلات همکاری داشته اند بدینوسیله از این عزیزان قدردانی می گردد.


40شابیل -اولین مرحله صعود تا پناهگاه
39
38صعود از پناهگاه به قله 4811متریسبلان
37ترافیک کوهنوردان عاشق به سمت قله
36نمایی از مسیر کوهنوردی به سمت قله سبلان
35
34
33سنگ محراب
32
31دریاچه قله سبلان
30

  


29دور نمایی از پناهگاه اصلی شمال شرقی سبلان
28
27
26

 

 

  

۲۸ تیر ۱۴۰۰ ۰۹:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید