اخبار

صعود کوهنوردان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به قله نمازگاه کوه امروله

صعود کوهنوردان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به قله نمازگاه کوه امروله
💐 برنامه آینده گروه کوهنوردی دانشگاه پیمایش 22 کیلومتری از کنار روستای قوری قلعه شروع و با گذر از روستاهای قوری قلعه ، بزگوره ، نوخان ، نوئل تا روستای سفید برگ می باشد. 💐

امروله

«امروله» از کلمه «امرو» و پسوند «له» ترکیب یافته و «امرو» به گویش کردی همان «امرود» یا گلابی وحشی است و «له» علامت تصغیر، بنابراین «امروله» به معنی امرود کوچک میباشد و این اسم به خاطر وجود درختان امرود بوده که که به صورت جنگلهای پراکنده در زمانهای پیشین در نقاط مختلف آن دیده شده است.

«امروله» به لحاظ طبیعت و حیات‌وحش منطقه بکر و دست نخورده ای است به عنوان منطقه شکار ممنوع از سوی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اعلام شده این منطقه در حوزه استحفاظی سه شهرستان صحنه، سنقر و کنگاور در استان کرمانشاه قرار دارد. مساحت این منطقه 42304 هکتار می باشد.

امروله در حدود ۱۲ کیلومتری شمال صحنه قرار گرفته و از مشرق به کنگاور  از مغرب به سنقر از شمال به زمینهای اسداباد  محدود است .

از گونه های جانوری این منطقه می توان به پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، شغال، روباه، کفتار، کمرکولی، عقاب طلایی، دلیجه، چکچک پشت سفید، آگامای قفقازی و ... نام برد.

 همچنین در دامنه های کوه ها و تپه های این منطقه که بیش تر با شیب تند همراه هستند، به دلیل وجود خاک کم عمق و درشت دانه و جوان، گیاهان استپی می رویند. از این جهت این دامنه ها، به صورت چراگاه های فصلی مورد استفاده دام های دامداران و عشایر قرار می گیرند.

ارتفاع: ارتفاع شهرستان صحنه 1325 متر از سطح دریا میباشد .

ارتفاع : بلندترین نقطه امروله قلعه نخود چال با ارتفاع ۳۲۰۰متر از سطح دریا قله نمازگاه۳۱6۰متر

پناهگاه : در منطقه گاچال در ارتفاع ۲۸۵۰ متری در سال ۱۳۷۰ احداث گردید.که متأسفانه درحال حاضر قابل استفاده نمی باشد.

 گزارش صعود به قله ۳۱۶۰ متری نمازگاه کوه امروله

پیرو برنامه ریزی و هماهنگی صورت گرفته صعود گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی این هفته با مدیریت جناب مجتبی صفدری به قله امروله صورت گرفت.

شرکت کنندگان برنامه آقایان  ۱-سیامک پردلی ۲-مجتبی صفدری 3-حسین داعی 4- نادر منتظریانی 5-محمدرضا کاکایی 6-غلامرضا شیبت زاده ۷- علی کلانتری ۸- مهدی جباری ۹- قربانعلی صیدی  10- خانم مرضیه جوکار بودند که توسط مینی بوس به رانندگی آقای براتی  ساعت ۳:۳۰ دقیقه روز پنجشنبه تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ از ساختمان ستاد دانشگاه مینی بوس به سمت روستای گرگه بیشه (دهستان خدابنده لو شهرستان صحنه) ادامه دادند .

کوهپیمایی ساعت ۵ بامداد با نام و یاد خداوند متعال با صفی منسجم در تاریکی شب به سرقدمی آقای صفدری شروع گردیدلازم به توضیح است اولین مرتبه ای بود که مشارالیه مسئولیت هدایت گروه را با استفاده از دستگاه G.P.S عهده دار بود ولی با چندین خطا و تحمیل مسافت اضافی کوهپیمایی  بالاخره توانست گروه را در حد قابل قبولی هدایت نماید .   صعود به قله ۳۱۶۰ متری قله ی نمازگاه کوه امروله حوالی ساعت 11:00 به وقوع پیوست .

گرفتن تصاویری چند برای یادگاری از جمله فعالیت های گروه های کوهنوردی رقم خورده است بازگشت از قله تا روستای قاسم آباد(بردینه) در دستور کار قرار گرفت برابر پیشنهاد آقای صفدری حوالی ساعت 15:45  گروه کوهنوردی دانشگاه از روستای قاسم آباد جهت صرف ناهار و خواندن نماز به روستای پیر سراب عزیمت نمودند واینکه از آقایان مجتبی صفدری و حسین داعی بدلیل مهیا نمودن اسکان و پذیرایی مناسب وبه موقع جهت رفاه کوهنوردان کمال تشکر را داریم و آرزوی توفیق روز افزون نامبردگان را از خداوند متعال خواستاریم.

در نهایت به لطف خدا برنامه بدون مشکلی در ساعت 19:00 در ساختمان ستاد دانشگاه خاتمه یافت.


4
3
2

 

۲۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۳:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید