اخبار

به پیشنهاد مدیر برنامه این هفته سرکارخانم دکترجوکار (معاونت محترم مرکزبهداشت شهرستان کرمانشاه) صعود به قله الوند استان همدان در دستور فعالیت کوهنوردان داوطلب قرار گرفت.

به پیشنهاد مدیر برنامه این هفته سرکارخانم دکترجوکار (معاونت محترم مرکزبهداشت شهرستان کرمانشاه) صعود به قله الوند استان همدان در دستور فعالیت کوهنوردان داوطلب قرار گرفت.
برنامه بعدی بامدیریت جناب آقای دکترنوذر محمدی (ریئس محترم اداره خدمات نوین مدیریت درمان استان) می باشد که اعلام برنامه ایشان از طریق گروه ارتباطی تلگرام اطلاع رسانی می گردد.
آدرس کانال: koh1111@

5

 

کوهستان الوند

این رشته‌کوه در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است. جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده‌است.

معروف ترین قله ها ،از شمال غربی به جنوب شرقی عبارتند از:

آلما قلاغ ،کرکس،قزل ارسلان،دائم برف ،کلاغ لان،الوند ،تاریک دره ،کمرلرزان  ، یخچال صاحب ، کوه بریه،شاه نشین ،سرخ بلاغ وکلاه قاضی

این کوهستان، دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌ساران، چمن‌زاران و ستیغ‌های پرشماری دارد. یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان را تشکیل می‌دهد.

قله الوند، مشهورترین و شاخص ترین قله در میان قلل رشته کوه الوند است و در فاصله 10 کیلومتری در جنوب غربی شهر همدان قرار دارد. از مرکز شهر همدان دسترسی خوبی به طرف مبدا صعود قله الوند وجود دارد.

قله الوند حدود 3370 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

زیبایی و شکوه کوهستان الوند و به طور ویژه «شیر خفته‌»ی آن که نماد فریبنده‌ قله «الوند» است، بهار، تابستان یا زمستان ندارد. در هر فصل از سال، حسی اغواگرانه و وسوسه‌انگیز را به کوهنوردان و طبیعت‌دوستان منتقل می‌کند.

قله الوند را از جبهه های مختلف و از سمت همدان، روستای امامزاده کوه یا تاریک دره از ضلع جنوبی قله از شهر سرکان می توان صعود کرد اما رایج ترین راه از طریق گنجنامه و دشت میشان در نزدیکی همدان است و سایر مسیرها بدلیل طولانی بودن یا نبود پاکوب و چشمه مناسب بسیار کم تردد هستند.

از گنجنامه در پای کوه مسیرهای صعود متعددی شامل پاکوب و جاده به پناهگاه میدان میشان منتهی می شوند. مسیر جاده ، طولانی تر اما دارای شیب کم و یکنواخت است و مسیر معروف به آبشار مسیری با طول کمتر و شیب بیشتر است.

از دشت میشان پاکوب تا دشت تخت نادر امتداد دارد. همچنین از تخت نادر چند گزینه برای صعود دارید:

الف) کوتاه ترین مسیر مستقیما به سمت یال شرقی قله الوند صعودنمائید سپس از طریق خط الرأس به قله بروید. این مسیر است.

ب) با هدف دیدن همه منطقه تخت نادر تا انتهای دشت تخت نادر و گردنه دوزخ دره پیش رفته و سپس از جبهه شمال غربی به سمت قله الوند بروید که این مسیر طولانی تر است.

-تله کابین گنج نامه در انتهای دره سرسبز عباس آباد در 5 کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه های تاریخی و آبشار زیبای گنج نامه واقع شده است. طول خط این تله کابین 1680 متر و اختلاف ارتفاع آن 800 متر است. این تله کابین به سمت منطقه میدان میشان؛ یکی از ارتفاعات سرسبز کوه الوند امتداد دارد.

لوازم همراه کوهنوردان:

کوله پشتی با روکش محتوی خوراکی مقوی کم حجم،سبک کم باقیمانده مورد نیاز 6 ساعت کوهنوردی،فلاکس آب گرم(دمنوش یا چای) عصامجهز به گل برفی ،چراغ پیشانی ،کلاه،دستمال سر، کرم ضد تابش اشعه ،دو جفت دستکش،کاپشن گُرتکس،عینک،بلوز و شلور گرم ، گوشی همراه، طناب انفرادی،ست امداد،دو جفت جوراب ضخیم ،زیرانداز(زیر باسنی) گتر و پوتین کوهنوردی مناسب برنامه ی زمستانی که مورد استفاده برف کوبی درمسیرهای برف گیر(شمالی-مناطق مرتفع)  .

و اینکه در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد همراه داشتن تجهیزاتی مانند ،کلنگ ،کرامپون برای کوهنوردان الزامی است.(با توجه به شیوع اُمیکرون داشتن ماسک و استفاده درماشین ورعایت پروتکل ها اجباری است)

6

با سلام خدمت همنوردان گرامی ، برنامه این هفته گروه کوهنوردی دانشگاه صعود یکروزه به قله کوه الوند همدان روز جمعه ۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ساعت ۲ بامداد با ظرفیت حداکثر ۱۷ نفر از ساختمان شماره یک دانشگاه میباشد. عزیزان شرکت کننده با علم به اینکه مسۋلیت عواقب هر نوع رویداد ناگوار از زمان شروع تا خاتمه برنامه را تقبل نموده اند، پس از واریز مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ ریال به شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۷۴۶۸۹۶۳۴۹۸ ( بانک صادرات به نام مرضیه جوکار) با اضافه نمودن نام خود به لیست مشروحه ذیل حداکثر تا ساعت ۲۲ روز یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ میتوانند در برنامه شرکت نمایند.مبلغ فوق جهت تضمین حضور افراد در برنامه میباشد وبه افرادی که به هر دلیلی منصرف شوند مبلغ یاد شده مسترد نمیگردد چنانچه جهت بازگشت از کوه از تله کابین استفاده شود ،هزینه ی مرتبط به صورت شخصی مدنظر میباشد. در صورت بروز هر گونه حادثه ای هیچگونه مسۋلیتی متوجه مقامات محترم دانشگاه،سرپرست گروه کوهنوردی جناب ٱقای سیامک پردلی و مدیر برنامه خانم مرضیه جوکار نخواهد بود.

۱-سیامک پُردلی

۲-مرضیه جوکار

۳-حسین  داعی

4فریبرز سلامی

۵.رسول نعمتی

۶.ولی ابراهیمی

۷.محمد حشمتی

۸-محمدعلی بیات

۹-محمدرضا کاکایی

۱۰-اکبر خدامرادی

۱۱-مجتبی صفدری

12-نوذر محمدی

۱۳- خلیل عسگری

۱۴_ مهدی جباری 

راننده مینی بوس برنامه الوند ٱقای علی نعمتی   09187385172



37
2

بدیهی است پس از اجرای برنامه گزارش مرتبط اطلاع رسانی می گردد.

---------------

 گزارش صعود به قله الوند همدان :

برنامه درساعت دو بامداد روز جمعه تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ازستاد دانشگاه با ۱۴ نفر شرکت کننده به اسامی سیامک پردلی،مرضیه جوکار،حسین داعی،فریبرز سلامی،رسول نعمتی،ولی ابراهیمی،محمد حشمتی،محمدعلی بیات،محمد رضا کاکایی،اکبر خدامرادی،مجتبی صفدری،نوذر محمدی،خلیل عسگری ومهدی جباری به طرف همدان شروع شد حوالی اذان صبح بعداز کمی استراحت و اقامه نماز،درساعت ۶ صبح پیمایش ازمسیر گنج نامه، دره ٱبشار به سمت پناهگاه میشان ٱغازگردید از گنج نامه تا دشت میشان پراکندگی وجود برف درمسیر مشاهده می شد بعداز پناهگاه با عنایت به پوشش یکپارچگی برف فراوان وبرودت موجود،ازکرامپونها استفاده گردید، حدود نیم ساعت بعد به تخت نادررسیدیم لازم به یادآوری است هرچه به سمت قله نزدیکتر می شدیم بدلیل گرفتن ارتفاع ،عمق برف بیشتر می شد  ازتخت نادر به بعد شدت وزش باد افزایش می یافت ،بطوری که چاله ی ایجاد شده بعد از برف کوبی سریعاً پوشیده از برف می شد حرکت به کُندی صورت گرفت و مسیربعدی حرکت خط الرٲسی از سوی یال شرقی قله به سمت قله هدف بود، در این ناحیه وزش باد سطح برف را مستحکم تر نموده بود با فعالیت فراوان گروه کوهنوردی دانشگاه توانست درساعت ۱۰صبح در مجاورت سنگ های شبه صخره ای  قله ی الوند برسند .بعداز گرفتن تصاویر یادگاری ،گروه کوهنوردی دانشگاه مسیر بازگشت به سمت پناهگاه و گنج نامه را دنبال نمود. حوالی ساعت 12:45 به گنج نامه رسیدند.درهمدان خواندن نماز صرف نهار صورت گرفت وسپس راهی کرمانشاه شدند به لطف پرردگاریکتا برنامه بدون مشکلی در ساعت 17:45 در ساختمان ستاد دانشگاه خاتمه یافت.


13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

 

 

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید