اخبار

بازدید گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از غار باستانی و تاریخی کلماکره استان لرستان-پل دختر

بازدید گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از غار باستانی و تاریخی کلماکره استان لرستان-پل دختر
باسلام خدمت همه دوستان
حسب پیشنهاد تعدادی از اعضای گروه کوهنوردی مبنی بر گرامی داشت یاد وخاطره همنورد تازه هجرت کرده مرحوم مهندس سیاوش دوستمرادی مقرر گردید برنامه آتی کوهپیمایی وصعود به قله دوکل در روزجمعه مورخ ۹۸/۱۰/۲۷ وحرکت ساعت ۷/۳۰ صبح ار ساختمان شماره یک دانشگاه(ستاد) باشد لذا بدین منظور ازدواطلبین تقاضامیشود با رضایت قلبی وپذیرش مسئولیت عواقب احتمالی هرنوع حادثه ای نام ونام خانوادگی خود را جهت شرکت در صعود مشترک مذکور به لیست ارتباطی گروه در تلگرام اضافه نمایند .

بنام خدا

با سلام ودرود خدمت بزرگواران و همنوردان گروه  

کلماکره (Kalmakareh) از سه کلمه‌ی «کل»، «ما» و «کره» تشکیل شده است. «کل» در گویش لری نوعی حیوان حلال‌گوشت کوهی با شاخ‌های کمانی رو به بالا یا همان نرینه‌ی بز کوهی است. «ما (مان)» به معنای مأوا و مکان استقرار و «کره» نیز نوعی درخت مشابه انجیر با میوه‌های نامرغوب و غیرخوراکی‌ست که در بدو ورودی غار قرار داشته است. این درخت تا سال ۷۴ بر دهانه‌ی غار وجود داشته، اما بعد از آن توسط حفاران غیرمجاز برای تهیه‌ی آتش، قطع شده و در حال حاضر وجود خارجی ندارد. پس به طور کلی کلماکره به معنای مأوای کل و درخت انجیر است که در واقع مشخصات غار را ارائه می‌دهد.

« دیداراز غارتاریخی وباستانی کلماکره»

 این غار در حوالی شهرستان پلدختر در دامنه کوهی بنام مَله در بیست کیلومتری غرب شهرستان پلدختر در استان لرستان واقع شده است  این غار 700 متر طول دارد و دارای 4 تالار بزرگ است اهمیت این غار نه تنها بخاطر زیبایی های آن بلکه بخاطر گنجینه ای بود که هزاران سال در دل خود پنهان کرده بود این غار بصورت اتفاقی در سال 1367 توسط فردی شکارچی در حین شکار بزکوهی کشف می شود و وی متوجه وجود گنجینه بزرگ داخل این غار می شود بسیاری از اشیای تاریخی و ارزشمند این غار متاسفانه به یغما می رود و فقط 100 قطعه از آن  در موزه قلعه فلک الافلاک شهر خرم آباد و مابقی آن در موزه‌های اروپایی مانند لوور و موزه بریتانیا و نیز موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شوند.از گنج پیدا شده در این غار بعنوان یکی از ۶ گنجینه بزرگ کشف شده در جهان یاد شده است قدمت اشیا پیدا شده در این غار 2700 سال و به دوره هخامنشیان منسوب شده است

یکی از احتمال هایی که در مورد این گنج داده می شود اینست که  کوروش بعد از تصرف بابل و بین النهرین تمام خزائن را از معابد بابل به این غار انتقال داده است و در زمان حمله اسکندر به ایران این گنجینه به کوه‌های پلدختر منتقل شده و چهار نگهبان مخفیانه از این گنج محافظت می کردند تا اینکه بر اثر گذر زمان هر چهار نفر بر اثر مرگ طبیعی مردند، پس از کشف غار در سال 1367 هنوز آثاری از چهار سرباز نگهبان وجود داشته است.

 آدرس غار کلماکره؛ استان لرستان، شهرستان پل دختر، در ۱۳٫۵ کیلومتری شمال غربی شهر پل دختر در جنوب کوه مله Maleh در ارتفاع ۵۵۰ متری از سطح دشت روستای دره باغ

برای رسیدن به غار کلماکره باید بخشی از مسیر را با ماشین و بخشی را پیاده طی کنید. از مسیر پلدختر و از جاده‌ای که در حاشیه‌ی شمالی رودخانه‌ی کشکان واقع شده است، حدود ۱۲ کیلومتر را به سمت روستای دره‌باغ با ماشین می رویم و بقیه‌ی مسیر کوهستانی را تا دهانه‌ی غار را کوهپیمایی می کنیم. دهانه‌ی غار به سمت غرب است. برای رسیدن به غار باید با طناب از دره‌ای که حدود ۱۰۰ متر عمق دارد، یک فرود ۱۰متری انجام دهید. تا عمق ده متری غار نور طبیعی وجود دارد، اما پس از آن حتما باید چراغ قوه یا هدلایت همراه داشته باشید، چرا که غار در تاریکی محض فرو می‌رود. دسترسی به فضای داخلی غار که از چهار تالار نسبتا بزرگ تشکیل شده و برخی ورودی‌هایش حفره‌ای نزدیک ۸۰ سانتی‌متر دارند، اندکی دشوار است. چند آبچال کوچک و بزرگ هم در تالارهای دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

گزارش  برنامه

با احترام ،شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام؛ سرلشگر «حاج قاسم سلیمانی» الگوی تمام عیار هویت اسلامی ایرانی و انقلابی همچنین هم رزمان شهیدش را تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم  . 

قسم به اسم آزادی    به لحظه‌ای که جان دادی

به قلبِ ازهم‌پاشیده    شهیدِ در خون غلتیده

که راه ما باشد آن راه تو، ای شهید

بدینوسیله اختصاری از گزارش مربوط به بازدید گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ازغار کلماکره را حسب وظیفه انعکاس می نمایم.

برابر هماهنگی قبلی و بدنبال ثبت نامی که جهت بازدید از غار کلماکره  (Kalmakareh) صورت گرفت آقایان به اسامی سیامک   پُردلی ،نادر منتظریانی ،خلیل عسگری ، بابک بهرامیان ،محمد  داهیم ،دکتر غلامرضا شیبت زاده ، صمصام  دبیری ،حسین  داعی ،قربانعلی  صیدی و محمدرضا  کاکایی پس از اقامه نماز ظهر پنج شنبه تاریخ 1398/10/12 بوسیله مینی بوس دانشگاه به رانندگی آقای خلیل منصوری به طرف پل دختر حرکت نمودیم و شب مانی را به واسطه هماهنگی بعمل آمده در نماز خانه شبکه بهداشت و در مان شهرستان مذکور اسکان وسپری نمودیم بدینوسیله فرصت را غنیمت دانسته و از زحمات آقای کیانی مدیر حقوقی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و آقای صارمی نماینده حقوقی درشبکه بهداشت ودرمان شهرستان پل دختر قدرانی می گردد.

-اول وقت صبح روز جمعه از مرکز مذکور به سمت روستای باغ دره حرکت نمودیم و از آن مکان که حوالی ساعت هفت صبح بود کوه پیمایی را شروع نمودیم و مسیر طوری بود که با عبور از دره ای که با شیب ملایم به مسافت تقریبی شش کیلومتراوج می گرفت مشرف بر غار رسیدیم لازم به ذکر است دهانه غار در دیواره قرار دارد و باید از تجهیزات سنگ نوردی استفاده گردد. از این محل دیواره عظیمی تا قعر دره وجو داشت که فاصله دسترسی به دهانه غار به طول ده متر می باشد که جهت فرود از کارگاه موجود (لوله و دو عدد پیچ ده بدون صفحه و مهره )استفاده گردید. از داخل غارکه خیلی وسعت داشت بازدید شد تاریکی مطلق در غار حاکم بود و در نقاط مختلف مدخل غار پر از حفاری مشاهده می شد واینکه هوای موجود گرم و رطوبتی بود به همین دلیل راه فتن در سطح لغزنده با احتیاط صورت می گرفت . پس از بازدید وتهیه تصاویر مسیر بازگشت را دنبال نمودیم و در نهایت ساعت 17:00 روز جمعه بدون مشکلی برنامه در ساختمان ستاد دانشگاه کرمانشاه خاتمه یافت.

1

5
4
3
2
7
6 8
11
10
9

 
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12


23
22

 

۱۶ دی ۱۳۹۸ ۱۷:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید