اخبار

اولین جشنواره نظام نوین مالی بخش سلامت واستقرار حسابداری تعهدی برگزار شد

اولین جشنواره نظام نوین مالی بخش سلامت واستقرار حسابداری تعهدی برگزار شد
اولین جشنواره نظام نوین مالی بخش سلامت "استقرار حسابداری تعهدی" با نگاهی به مقوله های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوهای مصرف آغاز به کار کرد.


 

اولین جشنواره نظام نوین مالی بخش سلامت واستقرار حسابداری تعهدی برگزار شد

 

 اولین جشنواره نظام نوین مالی بخش سلامت "استقرار حسابداری تعهدی" با نگاهی به مقوله های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوهای مصرف آغاز به کار کرد.


اولین جشنواره نظام نوین مالی بخش سلامت "استقرار حسابداری تعهدی" توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور و با حضور دکتر حسنی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، دکتر لاریجانی رئیس شورای سیاستگذاری وزرات بهداشت، روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور و جمعی دیگر از مسئولین امروز 27 شهریورماه 91 در سالن همایشهای بین المللی رازی برگزار شد. 
دکتر سید عباس حسنی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در این جشنواره اظهار داشت: سیاست‌های کلی مرتبط با حوزه سلامت در برنامه پنجم توسعه بر مبنای قناعت، پرهیز از اسراف و اهتمام به ارتقای کیفیت در تولید تبدیل شده و از طرف دیگر اصلاح نظام اداری و کاهش سهم پرداختی از دید مردم در هزینه‌های سلامت به زیر 30 درصد مورد تاکید است.
وی با اشاره به گستردگی وزارت بهداشت و زیرمجموعه آن تصریح کرد: 50 دانشگاه و دانشکده، 140 هزار دانشجو و 700 بیمارستان فعال زیرمجموعه وزارت بهداشت هستند و در عین حال بیش از 30 هزار واحد عملیاتی و 14 هزار نوع خدمت در بیمارستانها، دانشگاه‌ها و ادارات وزارت بهداشت ارائه می‌شود.
دکتر حسنی با اشاره به گردش مالی وزارت بهداشت، یادآور شد: گردش مالی امسال 115 هزار میلیارد تومان است که این حجم عظیم سیستم محاسبات،‌حسابداری و ثبت خاص خود را می‌طلبد و دیگر حسابداری نقدی برای این مقدار جوابگو نیست.
معاون توسعه منابع وزیر بهداشت نقشه تحول نظام سلامت را در تغییر رویکرد مالی وزارت بهداشت موثر خواند و تصریح کرد: ماده 46 نظام تحول سلامت استقرار الگوی حسابداری تعهدی را بر ما تعیین کرده است و برای رسیدن به انضباط مالی نیاز داشتیم تا نظام مالی نوینی را اجرا کنیم.
دکتر حسنی به مزیت دیگر سیستم نوین مالی در وزارت بهداشت اشاره کرد و ادامه داد: در تمام دنیا اطلاعات منابع انسانی، منابع مالی، بودجه و اطلاعات لجستیک به صورت جزیره‌ای هستند و تبادل اطلاعاتی صورت نمی‌گیرد، در حالی که با این سیستم هماهنگی و استفاده بهینه امکانپذیر است.
وی از دیگر دستاوردهای نظام نوین مالی را اعطای اختیارات لازم به مدیران، رهایی از روزمرگی و برنامه‌ریزی بلندمدت عنوان کرد و گفت: در ادامه این روند ذیحسابی شفافی هم خواهیم داشت و اجازه نمی‌دهیم ریالی از پولهای وزارت بهداشت انحراف پیدا کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم برقراری انضباط مالی به منظور رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و قوانین توسعه‌ای کشور، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه به حوزه سلامت مرتبط می‌شود که تبدیل نظام بودجه‌ریزی کشور به بودجه‌ریزی عملیاتی از جمله وظایفی است که در قانون برنامه پنجم توسعه برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است.
در ادامه دکتر حسن امین‌لو معاون هماهنگی و رییس هیات‌های امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور با مقایسه بودجه تصویب شده برای کل کشور در سال 1285 با بودجه تصویبی برای کل کشور در سال جاری، گفت: بودجه امسال کل کشور نسبت به سال 1285 حدود 10 میلیون برابر رشد داشته است. بودجه امسال وزارت بهداشت نیز 115 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: وزارت بهداشت در حال حاضر حدود 50 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد و حدود 10 هزار میلیارد تومان نیز تجهیزات در اختیار دارد؛ تجهیزاتی که تاریخ مصرف دارند و باید به دقت مورد استفاده قرار گیرند.
رییس هیات‌های امنای دانشگا‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ادامه‌ داد: تهیه ملزوماتی که مصرف می‌کنیم، مشکل است و تمام واحدهای ارائه خدمت مجبورند برای آنکه مصرف‌کنندگان دچار مشکل نشوند، این ملزومات را انبار کنند. از طرف دیگر این ملزومات تاریخ مصرف دارند.
دکتر امین‌لو با اشاره به تنوع ارائه خدمات در وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: در وزارت بهداشت هزاران نوع خدمت ارائه می‌شود، تنوع کالاها و نیروی انسانی نیز بالاست و وزارت بهداشت از گردش مالی سالانه حدود 17 تا 18 میلیارد تومان برخوردار است.
وی در ادامه افزود: گردش مالی و سرمایه ثابت وزارت بهداشت از تمام ادارات دولتی و وزارتخانه‌های کشور بیشتر است، امروزه دیگر مکانیزم حسابداری نقدی پاسخگو نیست و نیازمندیم هر هزینه‌ای که انجام می‌شود پول آن را ثبت کنیم تا درآمدها قابل وصول باشد.
وی تاکید کرد: اکنون دو سوم پولمان را مردم و بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و یک سوم آن را از دولت می‌گیریم بر این اساس باید این پول‌ها با انضباط خرج شود و وزارت بهداشت برای ایجاد انضباط مالی، بسترها را آماده کرد و از نظر بین بخشی نیز به کمک‌های وزارت اقتصاد و دارایی نیازمندیم
سپس در این جشنواره دکتر محمود پورجلالی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی گفت: می خواهیم نظام نوین مالی متناسب با تحولات جدید اقتصادی همانند اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در نظام سلامت کشور برقرار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در این جشنواره همچنین استاندارهای جدید در حوزه حسابداری دولتی در بخش نظام سلامت بررسی می شود.
مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: نظام مالی بخش سلامت کشور باید از حالت سنتی خارج و به سمت نظام نوین سوق داده شود.
بنابراین گزارش؛ مسوولان و کارشناسان شرکت کننده در این جشنواره محورهای مربوط به جهاد اقتصادی ، اقتصاد مقاومتی ، مدیریت منابع مالی و اصلاح الگوی مصرف را بررسی می کنند.

۲۹ مهر ۱۳۹۱ ۱۱:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید